Código de ética IFLA

Transcrición de documentos, documentación de axuda á investigación, guías ou proxectos relacionados
Avatar de Usuario
kruzul
Administrador
Administrador
Mensajes: 2242
Registrado: 05 Oct 2001, 09:00
Ubicación: El Escorial - Madrid
Contactar:

Código de ética IFLA

Mensaje por kruzul »

CÓDIGO DE ÉTICA DE LA IFLA PARA BIBLIOTECARIOS Y OTROS TRABAJADORES DE LA INFORMACIÓN

http://www.biblioasturias.com/wp-content/uploads/2012/02/Biblioasturias193-IFLA.jpg
Los bibliotecarios de todo el mundo somos muy conscientes de las implicaciones éticas de nuestra profesión y por ello las distintas asociaciones han venido desarrollando códigos de ética nacionales en más de 60 países, pero carecíamos de un código deontológico consensuado a nivel internacional. Otras profesiones relacionadas con la nuestra, como archivistas y profesionales de museos ya disponían de sus códigos internacionales de ética, elaborados por la ACI (Consejo Internacional de Archivos) y el ICOM (Consejo Internacional de Museos), pero hasta ahora la IFLA y los bibliotecarios no contaban con un documento similar.

A lo largo de 2011 y en estos primeros meses de 2012, un grupo de trabajo ha redactado y realizado amplias consultas sobre un proyecto de código internacional de ética para bibliotecarios. Cientos de miembros de la IFLA han recibido su borrador y han aportado correcciones, elaborando una versión final para su aprobación por parte de la Junta de Gobierno de la IFLA, realizada finalmente en agosto de 2012.
Esta presentación e o código completo foi traducido do inglés ao español por Jesús Fernández Álvarez e distribuido dende BiblioAsturias ( http://www.biblioasturias.com ). O texto meréceme o calificativo de excelente, e aínda que aquí en Xenealoxía.org non somos traballadores da información :) en sentido estrito, si, estamos na tarefa. Para un maior achegamento ao mesmo fixen unha tradución dende a versión española ( http://www.biblioasturias.com/codigo-de ... urias-com/) axudándome do tradutor da Xunta (calquer erro por favor avisádeme).

Código de ética IFLA para bibliotecarios e outros traballadores da información

http://www.biblioasturias.com/wp-content/uploads/2012/09/codigo-etico.jpg
PREÁMBULO

O presente Código de Ética e Conduta Profesional ofrécese como unha serie de proposicións éticas para orientar aos bibliotecarios individuais, así como outros traballadores da información, e para a consideración das Asociacións de Bibliotecarios e outros profesionais da Información á hora de crear ou revisar os seus propios códigos.

As funcións deste código de ética poden describirse como:
  • promover a reflexión sobre os principios cos que os bibliotecarios e outros traballadores da información poden establecer políticas e afrontar dilemas.
  • a mellora da auto-conciencia profesional.
  • proporcionar transparencia aos usuarios e a sociedade en xeral.
Este código non pretende substituír aos códigos existentes, ou eliminar a obriga dos colexios profesionais a desenvolver os seus propios códigos a través dun proceso de investigación, consulta e redacción cooperativa. Non se espera nin é preceptivo o pleno cumprimento deste.

Este código de ética baséase nas cláusulas dos principios fundamentais descritos neste preámbulo para proporcionar un conxunto de suxestións de conduta para os profesionais. IFLA recoñece que, se ben estes principios fundamentais deben permanecer no centro do devandito código, os seus detalles poderán variar en función da sociedade á que sirvan, da comunidade real ou comunidade virtual. Realizar este código é unha función esencial de cada asociación profesional, ao igual que a reflexión ética é unha necesidade para todos os profesionais. A IFLA recomenda o Código de Ética para a IFLA a todas as súas asociacións e institucións membros así como aos bibliotecarios e traballadores individuais da información.

IFLA comprométese a revisar este código cando sexa apropiado.

1. ACCESO Á INFORMACIÓN

A misión principal dos bibliotecarios e outros traballadores da información é garantir o acceso á información para todos os posibles usuarios, para o desenvolvemento persoal, a educación, o enriquecemento cultural, o ocio, a actividade económica e a participación informada, así como para a mellora da democracia.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben evitar a negación e a restrición do acceso á información e as ideas, particularmente cando se realiza a través da censura xa sexa polos estados, gobernos ou institucións da sociedade relixiosa ou civil.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información que ofrecen servizos ao público deben facer todo o posible para ofrecer o acceso ás súas coleccións e servizos libres de custo para o usuario. Se as cotas de afiliación e as cargas administrativas son inevitables, estes deben ser as máis baixas posible, tratando de encontrar solucións prácticas para que as persoas socialmente desfavorecidas non queden excluídas.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben promover e difundir as súas coleccións e servizos para que os usuarios e usuarios potenciais sexan conscientes da súa existencia e dispoñibilidade.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben utilizar os medios máis eficaces para facer que o material sexa accesible a todos. Para tal efecto, deben tratar de garantir que os sitios web das bibliotecas e outras institucións de información cumpran coas normas internacionais de accesibilidade e que o acceso a estes non estea suxeito a barreiras.

2. RESPONSABILIDADES CARA ÁS PERSOAS E A SOCIEDADE

Co fin de promover a inclusión e erradicación da discriminación, os bibliotecarios e outros traballadores da información deben asegurar que non sexa negado o dereito de acceso á información e que os servizos ofrecidos sexan equitativos para todo o mundo independentemente da súa idade, nacionalidade, ideoloxía política ou capacidade física ou mental, patrimonio, identidade de xénero, educación, ingresos, inmigración e busca de asilo político, estado civil, orixe, raza, relixión ou orientación sexual.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben respectar ás minorías lingüísticas dun país e o seu dereito a acceder á información no seu propio idioma.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben organizar e presentar o contido dun xeito que permita a un usuario autónomo poder encontrar a información que poida necesitar. Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben ofrecer a súa axuda e apoio aos usuarios na súa busca de información.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben ofrecer servizos para aumentar as habilidades de lectura. Deben promover a alfabetización informacional incluíndo a capacidade de identificar, localizar, avaliar, organizar e crear, utilizar e comunicar información. E promover o uso ético da información contribuíndo así a eliminar o plaxio e outras formas de mal uso desta.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben respectar a protección dos menores, garantindo á súa vez que iso non teña ningún impacto sobre os dereitos de información dos adultos.

3. PRIVACIDADE, CONFIDENCIALIDADE E TRANSPARENCIA

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben respectar a privacidade persoal e a protección daqueles datos persoais que por necesidade sexan compartidos entre os individuos e as institucións.

A relación entre a biblioteca e o usuario baséase na absoluta confidencialidade e os bibliotecarios e outros traballadores da información tomarán as medidas apropiadas para garantir que os datos dos usuarios non se compartan máis alá da transacción orixinal.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben apoiar e participar da transparencia co fin de que o funcionamento do goberno, a administración e as finanzas queden abertos ao escrutinio da opinión pública. Tamén recoñecen que están expostas á exención desa confidencialidade aqueles casos de interese público que por mala conduta, corrupción ou crime, sexan requiridos pola autoridade xudicial.

4. ACCESO ABERTO E PROPIEDADE INTELECTUAL

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben proporcionar aos usuarios o mellor acceso posible á información e ideas por calquera medio ou formato. Isto inclúe o apoio aos principios do acceso aberto (open access), código aberto e licenzas abertas.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información teñen por obxecto proporcionar aos usuarios un acceso xusto, rápido, económico e eficaz á información.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información teñen o deber profesional de avogar por manter nas súas bibliotecas as excepcións e limitacións derivadas das restricións por copyright e dereitos de autor.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información son copartícipes dos autores, editores e outros creadores de obras protexidas por copyright. Os bibliotecarios e outros traballadores da información recoñecen o dereito da propiedade intelectual dos autores e outros creadores e tratarán de asegurar que os seus dereitos sexan respectados.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben negociar as condicións máis favorables para o acceso ás obras en nome dos seus usuarios e tratar de garantir que o acceso non se vexa impedido ou dificultado pola forma de administración das leis de propiedade intelectual e que as licenzas non anulen as excepcións que para as bibliotecas figuran na lexislación nacional. Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben alentar aos gobernos a establecer un réxime de propiedade intelectual que respecte axeitadamente o equilibrio entre os intereses dos titulares de dereitos e as persoas e institucións que os difunden, como as bibliotecas.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información tamén avogan pola limitación no tempo dos prazos do copyright e que a información que pasase a ser dominio público siga sendo pública e gratuíta.

5. NEUTRALIDADE, INTEGRIDADE PERSOAL E PROFESIONAL

Os bibliotecarios e outros traballadores da información están estritamente comprometidos a manter neutralidade e unha postura imparcial respecto á recompilación da información, o seu acceso e servizo. Esa neutralidade ha de reflectirse e ter como resultado o mellor equilibrio posible na colección ofrecida e no acceso a esta.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben definir e publicar as súas políticas de selección, organización, conservación, provisión e difusión de información.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben distinguir entre as súas conviccións persoais e as obrigas profesionais. Os intereses privados ou crenzas persoais deben quedar relegados a expensas da neutralidade.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información teñen o dereito á liberdade de expresión no lugar de traballo, sempre que non vulnere o principio de neutralidade cara aos usuarios.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben loitar contra a corrupción que afecta directamente á biblioteconomía, como no abastecemento e subministración de materiais para a biblioteca, os nomeamentos para postos nesta e a administración dos seus contratos e finanzas.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben esforzarse por manter a excelencia na súa profesión, mantendo e mellorando os seus coñecementos e habilidades. Deben intentar alcanzar os máis altos estándares de calidade de servizo e con iso promover a boa reputación da profesión.

6. RELACIÓNS COS EMPREGADOS

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben tratarse con xustiza e respecto.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben opoñerse á discriminación en calquera aspecto do emprego por razóns de idade, nacionalidade, ideoloxía política ou capacidade física ou mental, xénero, estado civil, orixe, raza, relixión ou orientación sexual.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben promover a igualdade no pagamento e beneficios para homes e mulleres que ocupan postos similares.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben compartir as súas experiencias profesionais cos seus colegas e axudar e orientar os novos profesionais a participar na comunidade profesional e desenvolver as súas habilidades. Deben contribuír ás actividades da súa asociación profesional e participar en investigacións e publicacións sobre as distintas cuestións profesionais.

Os bibliotecarios e outros traballadores da información deben esforzarse por gañar unha reputación e status partindo da profesionalidade e o comportamento ético. Non deben competir cos colegas usando métodos desleais.

Preparado por Loida García-Febo, Hustad Anne, Hermann Rösch, Paul Sturges e Amelie Vallotton (FAIFE grupo de traballo) Aprobado pola Xunta de Goberno de IFLA, agosto 2012.

Traducido por Jesús Fernández Álvarez (Bibliotecario. Dtor. e coordinador da revista http://www.biblioasturias.com)

Poden acceder ao texto orixinal do Código de ética dende estes enlaces:
Versión completa: http://www.ifla.org/files/faife/publica ... Long_0.pdf
Versión reducida: http://www.ifla.org/files/faife/news/IF ... 0Short.pdf
Responder