Brasón dos Pita (armas primitivas)

Todo sobor das armas dos persoeiros e as súas liñaxes
Responder
Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensajes: 241
Registrado: 23 Oct 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Brasón dos Pita (armas primitivas)

Mensaje por veremudus »

Unha pita ou galo.

(omito os esmaltes e cores por descoñecemento)

* Así na: "Sepultu-ra/de/Tareyja Pyta" (s. XV); interior da igrexa parroquial de Santa María de Naraío (no actual concello de San Sadurniño, A Coruña).
Avatar de Usuario
lumebóo
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensajes: 128
Registrado: 03 Feb 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol

Brasón dos PITA (armas primitivas)

Mensaje por lumebóo »

Ola Veremudus:

Xa o sospeitaba; mais agora xa sei que es un ferrolterrano máis neste sitio, que xa parece a "calle Real". E se non es de Serantes pouco lle falta. Alégrome de que esteñas aqui.

O outro día entrei no enlace dos Pita da Veiga e estiven a piques de lle facer un comentario; pero..., díxen-me eu ¿e para que? se todo o mundo ten dereito a imaxinar o que queira. Por certo que me pareceu máis do de sempre e sempre procurando o máis nobre e guerreiro. Como se o país non estivese cheo de apelidos humildes e escudos sinxelos.

Ao caso. Debe haber ben trinta anos que eu e máis un grupo de amigos adicábamo-nos na nosa mocidade a patear a comarca e as súas igrexas e castelos, castros e mámoas, etc. Nunha destas exploraciós demos, na parroquia que ti mencionas, no lugar de Eirixado (bonito topónimo), a lápida da tal señora, que non recordo ben o texto pero creo que di algo como "aqui jaz Tareixa Pita" ou similar. En todo caso non sei se a grafía é a que pon alí.
Nese tempo frecuentábamos a casa do finado D. Antonio Vázquez Rey, que daquela era cronista da Vila de Neda e residía no Seixo e sempre nos recebía coa brazos abertos a pesar de que lle aparecíamos sempre un fato de cativos a ocupar a súa salita de estudio. Nesas visitas comentábamos-lle os nosos últimos achados e un día deses mostrámos-lle o debuxo que quitáramos da tal lauda. Quedou o home abraiado porque tiña unha especial curiosidade pola liñaxe dos Pita da Veiga e non dera atopado o nexo de unión con non sei que investigación tiña el entre maos; foi coma se berrara un eureka e comentou algo acerca de que ese descubrimento ía-lle baixar os fumes a moitos. Para el, ese que ti publicas era o brasón primixenio desa familia.

Antes que me esqueza. Non sei se coñeces o sartego que existe na igrexa de Santiago de Barallobre (agora non sei se no lado da Epístola ou do Evanxeo) que dí "Aqui xaz o cavaleiro LanÇarote de Lago". Volvo a repetir o da grafía. ¿Non é curioso.?

Un sáudo

Lumebóo

[ Esta mensaxe foi editado por: lumebóo on 12-11-2002 19:51 ]

[ Esta mensaxe foi editado por: lumebóo on 12-11-2002 19:54 ]
Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensajes: 241
Registrado: 23 Oct 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Brasón dos PITA (armas primitivas)

Mensaje por veremudus »

¿Qué hai, Lumebóo?.
Non, non son de Serantes, pero orixinariamente son dunha parroquia cercana, inda que agora vivo en Ferrol (perto da rúa Real).
Eu non tiven a oportunidade de coñecer a Vázquez Rey, se ben sei das súas investigacións en varios eidos.
Certamente, éste é o brasón primitivo dos Pita e, incluso, podo dicirche que algún descendente desta antiga familia xa o sabe (por comunicación miña). Sobre o brasón outorgado por Carlos I ó héroe (sen dúbida) Alonso Pita da Veiga, teño que dicir que entra dentro da lóxica e dos usos do momento. Realmente, o que fixo o emperador non foi senón confirmar un estatus de fidalguía que semella xa tiña o aludido e, de paso, aumentarlle as súas prebendas noutros aspectos. Con só ler os documentos xerados na época sobre o particular xa se pode ver o asunto.
Se ben, moi posteriormente, por razóns de probas de fidalguía de varios descendentes, etc.; sempre se acudíu á famosa carta de Carlos I onde outorga a Alonso Pita da Veiga e ós seus descendentes (¡¡¡fíxate!!!) NOVO ESCUDO (o cal implica que existía un antigo), onde aparecen os símbolos da súa xesta militar, etc.
Resumindo, o problema en todo caso foi da ata fai pouco relativa escasez da documentación anterior a Alonso Pita en relación coa súa familia. Se ben, un actual descendente dunha das ramas dos Pita posúe algúns documentos anteriores a este persoeiro; ós cales eu tiven a oportunidade de ver, e él a amabilidade de deixarmos ollar. E, tamén, nas coleccións documentais dos mosteiros de San Martiño de Xuvia e de San Salvador de Pedroso (xa publicadas) aparecen, en foros e noutros documentos dos séculos XIV-XV-XVI, ascendentes e parentes dos Pita da Veiga.
Noutra orde, e sobre o "sartego" de Santiago de Barallobre. Nesa igrexa non hai ningún "sartego" dende o punto de vista estricto. O que hai son lápidas sepulcrais do s. XVI e comenzos do XVII sobre as súas respectivas sepulturas no altar maior. Así como nas paredes laterais desta capela maior estan o escudo de armas e unha inscripción do capitán (logo, sarxento maior) Lanzarote (ou Lançarote) de Lago e Andrade, patrón da referida capela maior e señor do Pazo de Barallobre (onde hoxe se alza o instituto e onde se conserva -posta ó reves- a pedra armeira deste pazo, coincidente coa da igrexa).
Por certo, Lanzarote de Lago e Andrade finou en maio de 1626, segundo se recolle no libro de defuncións da referida parroquia. Noutra ocasión expoñerei datos sobre este persoeiro.
En canto á grafía "ç" é común na época tanto na epigrafía como nos textos manuscritos e impresos. A lectura correcta deste caracter gráfico é coa actual "z".
Un saúdo. Veremudus.

[ Esta mensaxe foi editado por: veremudus on 13-11-2002 15:34 ]

[ Esta mensaxe foi editado por: veremudus on 13-11-2002 15:39 ]
 
Avatar de Usuario
lumebóo
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensajes: 128
Registrado: 03 Feb 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol

Brasón dos PITA (armas primitivas)

Mensaje por lumebóo »

Ola de novo Veremudus:

Onte, despois de facer o comentario ao teu Brasón dos Pita e repasando os foros, xa me dei conta de que coñecías o asunto de Barallobre.

Non pretendía co meu comentario corrixir nada do que ti dicías no teu; simplementes era traer á memoria lembranzas moi esvaídas de hai moito tempo e traer a conto unha anécdota. Xa podes imaxinar o estremadas da realidade que poden estar dado que, malia ter ocupado o meu tempo de lecer como afeccionado nos meus anos mozos a estes temas e de ter cáseque rematado Historia, as miñas ocupaciós profesionais sempre estiveron moi lonxanas destes eidos e desde aquela apenas desenvolvín maís labor nestes temas.

A respeito da grafía penso que me expliquei mal. Quería dicir que non recordaba se o texto que figura, tanto na lápida de Tareixa Pita como na de Lanzarote de Lago, era igual ao que que pretendía transcribir; e dicir, non sei se alí pon Tareixa ou Tareija, Lanzarote ou LanÇarote.

Por último, a miña pregunta final no comentario trataba de suscitar algún comentario acerca do nome do cabaleiro. ¿por qué ese nome do ciclo artúrico?, aproveitando o seu apelido ¿puxéron-lle Lanzarote para conquerir un nome rechamante?,¿póde-se atribuir á influencia das novelas de cabaleiría?

Sin máis, un saúdo.

Lumebóo
Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensajes: 241
Registrado: 23 Oct 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Brasón dos PITA (armas primitivas)

Mensaje por veremudus »

Hola Lumebóo:
Pois si. Na época na que viviu o noso Lanzarote, pleno século XVI, as novelas de cabaleirías estaban moi de moda. Aí tes o famoso Amadís de Gaula e, por suposto, o insuperable Don Quijote (que coma ben sabes utiliza o material dos libros de cabaleirías e fai un grande retrato da sociedade e mentalidade da época).
Hai un precioso libro de Rafael Usero, historiador e cronista de Cedeira, titulado: Sir Lanzarote de Lago e a súa proxenie cedeiresa. ¿Coñéce-lo?.
Pois o caso do noso Lanzarote, que por certo non é o único, é moi indicativo do fenómeno nominativo de moda na época (* hoxe son: Vanessas, Nancys, Ivanes, etc.).
Pero non queda aí a cousa. Cronolóxica e xeográficamente perto do noso Lanzarote viviu un persoeiro alcumado "O Magnifico" (sic), da liñaxe dos Anido-Solloso (de Ares), quen debeu querer emular ó famoso Dux e epónimo italiano.
Xa ves, sorpresas e coñas da historia.
Un saúdo.

[ Esta mensaxe foi editado por: veremudus on 13-11-2002 19:19 ]

[ Esta mensaxe foi editado por: veremudus on 19-11-2002 09:39 ]
 
Responder